Fritt Tema
Bilbedömning av Mats Grimfoot (Image Group de Lux) och
Heidi Holmlund
Stort tack för att vi fick förtroendet att bedöma er tävling! Det är alltid spännande att se andra fotografers bilder. Att dessutom få sätta ord på vad och varför man gillar vissa verk mer än andra, vad som i vårt tycke kan förbättras mm är oerhört nyttigt. Givetvis är resultatet vår högst subjektiva syn på bilderna, en annan jury hade kanske levererat helt andra listor.
Grattis till dem som nått topplaceringarna denna gång!
Mats & Heidi
Digitalbilder
1. Åbo – Suzanne E Tornstierna
En riktig pärla även om den inte är tekniskt perfekt (haloeffekter och den känns aningen överskärpt). Här vandrar blicken från kalla toner i bildens nedre del till varma i den övre. Dimmor ger känsla av fuktig kyla, de tre öarna ger
djupkänsla. Att det finns mycket ytor såväl över som under öarna ger känsla av enslighet och utsatthet. Grattis!
2. Istider – Suzanne E Tornstierna
Gråmulen kyla som tränger in i märg och ben.
Den isprydda udden till vänster skapar både djup och balans i kompositionen, fåglarna tillför närvaro och kanaliserar känslan av kyla. Enkelt och rent utsnitt, väl vald tidpunkt på dygnet.
3. Isskulpturer huttla kvarn – Erik Tornstierna
Ett utmärkt exempel på väl valt tight utsnitt, där
isformationerna får spela en huvudroll utan inblandning från störande element. Det rinnande vattnet förklarar tillkomsten, träkonstruktionerna
skapar nyfikenhet över var bilden är tagen samtidigt som det tighta utsnittet låter vår fantasi fylla ut utrymmet utanför bildkanterna.
4. Pojken – Elin Sandvik
Härlig ögonkontakt samtidigt som vi undrar över
vad ansiktsuttrycket egentligen förmedlar.
Vattendropparna väcker ytterligare nyfikenhet, vilket håller oss kvar i betraktandet av bilden. Det enda som stör oss är det mörka i vänster bildkant
som obevekligen drar våra blickar till sig. Just bildkanter är särskilt viktiga, finns det något som ”inte borde” vara där riskerar det att dra fokus från huvudmotivet, vilket i detta fall är den drabbande blicken.
5. Small world – Vikky Engdahl
Annorlunda och spännande. Lite mjuk i konturerna men det bidrar till den dramatiska känslan på ett bra sätt. Till och med personen på bilden ger ett
dramatiskt intryck. Angående bildkanter lyser kyrktaket som en ljus rand till vänster om trädstammen. Vi tror att bilden tjänat något på att kameran riktats marginellt till vänster så att hela trädstammen kommit med, kyrktaket till vänster om stammen blivit större och balansen i kompositionen blivit snäppet bättre (balansen är lite vänstertyngd).
Vi gillar hur grenverket ramar in kyrkklockan.
6. Hästarna i snön – Lilly Jonsson Gyllingberg
Inte tekniskt perfekt (skärpan är inte optimal), men humor är det svårt att värja sig mot. Tricket med vidvinkel är att våga gå nära, och det har
fotografen gjort här. Ögat syns precis tillräckligt för att bilden ska bli bra, och vi gillar att kompisen står intill och skapar närhet och vänskap. Lite synd att hela mulen inte blev med på huvudmotivet, men det spelar mindre roll. Desto
viktigare att bakbenen inklusive hovarna är med, de sätter sista piffen på det vidvinkelförvridna perspektivet.
7. Iskall badbrygga – Alf Bogren
Bildbevis för att endast de härdigaste klarar av vinterbad, både för att bilden förmedlar iskyla men också för det rent fysiska hindret att använda badstegen. Det skuggade vattnet under bryggan ger dessutom en dyster känsla. Vi tror att den badfientliga känslan lyfts ytterligare om kameran riktats ett snäpp nedåt för att visa mer av det dystra skuggade vattnet som spelar en betydligt viktigare roll än vattnet i bakgrunden som är ljusare och mer inbjudande.
8. Gråkall vinterdag – Sören Lejhage
En av de nyttigaste övningar vi känner till är att se hur olika bilder kan tas på samma motiv.
Jämfört med den andra bilden från samma plats bygger denna mer på minimalism och grafiskt uttryck. Här härskar en kyligare blå ton som inte
är gråkall som den andra bilden. Minimalismen går här före djupkänslan. Gällande detaljer, vilket är viktigt, gillar vi hur räckets böjda avslut syns
fint mot fyrens dörr, men vi tror att en kameraplacering aningen längre till vänster hade varit välgörande då detta avslut hamnat lite längre in på dörrbladet.
9. En decemberkväll – Maria Fiala
Väl vald komposition med bra djupkänsla som skapas av broräckena, träden på sidorna och inte minst granen i bakgrunden som fungerar som slutpunkt. Ljusbollarna i träden skapar extra intresse.
10. Vinterspår – Helena Nilsson
Kul och annorlunda. Spårets mönster framträder fint i släpljuset. Valet av kort skärpedjup koncentrerar blicken på spåret, övriga delar antyds på ett lagom sätt och vi får som betraktare fylla i lite detaljer själva. Skön balans där
spåret/vägen skevar i väg lite till höger, vänstra plogvallen i skugga bildar en fin kompletterande linje som möter upp spåret vid horisonten.
11. Sädesfält i motljus – Sören Lejhage
12. Sleeping Beauty – Mia Alfredsson
13. Hästen vid staketet – Lilly Jonsson Gyllingberg
14. Hellidens slott – Maj Arvidsson
15. Frost i blåst – Helena Nilsson
16. Ödehuset – Helene Jonsson
17. In the old barn – Mia Alfredsson
18. Vindstilla i dammen – Per Karlsson
19. Rimfrost – Erik Tornstierna
Oplacerad
Gråsiska – Alf Bogren
Flickan på bryggan – Elin Sandvik
Kärlek vid första ögonkastet – Helene Jonsson
Vem bor här – Maj Arvidsson
Kvällssolen strålar – Maria Fiala
Mitt paradis – Per Karlsson
I skogens slut – Vikky Engdahl
Påsiktsbilder
- Bönen – Per Gyllingberg
Mycket snyggt med tight utsnitt som lämnar betraktaren att fylla ut och tolka det som finns utanför bildkant. Starka symboler, fina linjespel i kompositionen. Även mycket fin print med hög teknisk kvalitet och en svärta som passar motivet väl. Suveränt! Grattis!
2. Tjurpannan – Suzanne E Tornstierna
Klassiskt motiv men gjort med känsla. Fina pastellfärger, bra samspel mellan förgrund och strukturerna i himmel och moln. Stabil och balanserad komposition, bra kvalitet på printen.
3. The fighter – Per Gyllingberg
Kompositionen med i sidled centralt placerade händer och huvud manifesterar den styrka motivet utstrålar. Kanske lite mjuk i skärpan, mer skärpa hade gett ytterligare tryck i uttrycket. Även lite mer svärta hade nog bidragit till detta. Mycket fint blänk i ögonen som får våra blickar att mötas, vi klurar på om effekten stärkts ytterligare om de lindade händerna i förgrunden mörkats ned
något. Stark bild!
4. Flickan och nallen på väg – Elin Sandvik
Här gillar vi samspelet mellan flickan och nallen, bägge utstrålar osäkerhet om vad som komma skall. Den stora resväskan skvallrar om en lång resa. Färgerna ger en lätt retrokänsla passande till motivet. Flickans ansikte känns inte optimalt gällande ljuset, möjligen upplättat digitalt men känns lite ”fel”. Vi klurar på om ett kortare skärpedjup varit välgörande, byggnaden i bakgrunden har många detaljer och strukturer som stjäl en del uppmärksamhet från huvudmotivet.
5. Pojkan och nallen på väg – Elin Sandvik
Pojken lämnar oss bakom, vi ser bara ryggen, vilket i sig ger ett starkt intryck. Han har med sig vad vi ser som ett gosedjur, en vän att lita på. Vi känner dock kompositionen som lite obalanserad, där vägen han går på inte riktigt får ta den plats den kanske förtjänar.
6. Strand i vinterskrud 2 – Maria Fiala
En bild vi tycker bygger mycket på naturens krafter. Den kraftiga tallstammen är så grov att den inte ens får plats i bild och vi får själva bestämma hur grov den är utanför bildkanten.
Samtidigt utsätts trädet för krafter i form av snö, is och vind, där isen draperar den låga grenen. Vi gillar det tighta utsnittet som koncentrerar oss på det väsentliga och låter oss själva fylla ut bildens omgivningar. Printen har vissa kvalitetsbrister gällande haloeffekter, men vi gillar de mustia färgerna.
7. Ålands skärgård – Suzanne E Tornstierna
Mycket snyggt med djupkänsla, fina färger och harmoni mellan hav, land och himmel. De belysta kölddimmorna ät verkligen stämningsfulla.
Printen har dock kvalitativa brister med haloeffekter och vad vi ser som överskärpning som syns mest i förgrundens vatten.
8. I Antalyas hamn – Daniel Lindström
Ett utmärkt exempel på när central komposition funkar utmärkt. Gyllene snittet i all ära, men här har vi en kraftfull båt med spännande former på
seglen som gynnas av den centrala kompositionen som inger just kraftfullhet. Ljuset är dock rätt tråkigt.
9. Nysnö – Erik Tornstierna
Fotografen har valt en optimal tidpunkt. Former och strukturer framträder tack vare den snö som fallit. Kompositionen känns trygg och stabil, himlen har lagom med strukturer för att inte vara ett blickfång men mörk nog att balansera ljuset i huvudmotivet. Printen har ett färgstick åt det lila hållet.
10. På landet – Daniel Lindström
Ett fint porträtt som gynnas av dragkedjor och kragar som ramar in och håller kvar blicken. Den mycket ljusa överkanten på bilden distraherarar våra blickar. Vi tycker också det är synd att glasögonbågarnas överkanter sammanfaller med ögonen, det fjärmar kontakten mellan motivet och oss som betraktare.
11. Morgonsiluett – Erik Tornstierna
12. Strand i vinterskrud 1 – Maria Fiala
13. Klockan fyra – Maj Arvidsson
14. Svanspår – Maj Arvidsson